Kostka Tour 3 – podrobná recenze
Článek z http://priblizovadla.cz/
Kostka Tour 3 – podrobná recenze
Původní koloběžky sice začínaly jako malé stroje s malými koly – a ne, že by takové neexistovaly i dnes, to všichni víme – nicméně s rozmachem koloběhu se stává čím dál zajímavějším velký „hardware“. Proto jsem se mrknul na zoubek letošnímu modelu Kostka Tour 3 – coby jednoho ze zástupců této třídy.
Novinky již zavedeny
Jak už jistě víte (minimálně byste to mohli vědět z recenze nové Twenty), firma Kostka-kolobka pro letošní rok poměrně zásadně změnila konstrukci rámů většiny koloběžek svojí produkce. Nejdůležitějším důvodem bylo zavedení de facto sériového využití úzkých nábojů o šířce 65 mm – čemuž samozřejmě musel být přizpůsoben rám. Ten ale doznal dalších úprav. Byla změněna celková geometrie, hlavní rámová trubka nyní navazuje na stupátko v otevřenějším úhlu, celkově byla přepracována zadní stavba.
Konstrukce
Pokud znáte jednotlivé modelové řady Kostky, víte, že Tour představuje koloběžku s předním 26palcovým a zadním 20“ kolem. Jde tedy o velký stroj, který vyhoví i jezdcům vyšších postav a díky jízdním vlastnostem daným velkými koly „propluje“ kromě hlaďoučkého asfaltu také lecjakým terénem – o tom ale více v části Jízdní vlastnosti.
V každém případě byste měli vědět, že obě kola jsou osazena úzkými 65mm náboji, což je poněkud nezvyklé. Tedy v případě předního kola, které tím ztrácí možnost zaměnitelnosti s jakýmkoliv běžným „bajkovým“ kolem. To stejné se pak logicky týká také přední vidlice. Kostka tím vytvořil vysloveně speciální koloběžkářské komponenty, ovšem je otázkou, zdali zrovna zde to nebylo zbytečné.
Výrobci se zároveň podařilo Tourku 3 vyrobit bez toho, aniž by přesáhla magickou hranici deseti kilogramů hmotnosti. Já jsem ve standardním osazení, doplněném o oba celoobvodové plastové blatníky, navážil 9,5 kilogramů, což je výborná hodnota.
Zlé jazyky budou samozřejmě chtít kontrovat pevností rámu. Jak to má Kostka Tour 3? Stejně jako jsem psal v recenzi Twenty 3, dříve slabé místo Kostek – zadní stavba – je nyní díky redesignu velmi výrazně zpevněná a já osobně zde nevidím nejmenší problém. Ano, malé pružení ale zaznamenáte. Jednak je rám dlouhý a trubky kruhového průřezu jsou prostě k pružení náchylné, nicméně v případě Tourky se domnívám, že nejslabším bodem je přední vidlice. Berte to ale prosím jen jako spekulaci, protože jsem to nezkoušel v praxi – přesto jsem ale přesvědčen, že kdyby se subtilní ocelová vidlice nahradila hliníkovou, rám by celkově hodně ztvrdl. Jenže kde vezmete hliníkovou „vidli“ pro úzké náboje – viz informace o něco výše?
Každopádně ani tak nevnímám malé pružení jako negativum. Kostka Tour 3 je koloběžka pro běžné uživatele, kteří pružení za prvé možná ani nezaznamenají a pokud ano, budou jej brát spíše pozitivně jako jistý znak komfortu. Závodníci si pořídí jiné stroje – na běžné jezdění autem si také nekupujete Ferrari.
Z neoficiálních zdrojů mám ale informaci, že geometrie Tourky 3 je až na jiný hlavový úhel a pár drobností téměř shodná s novým Kostkovic závodním Racerem. Jak můžete vidět výše na rozměrech, prostoru pro jezdce je zde spousta, a to i přes zachování rozměrného stupátka, které ale bylo samozřejmě díky úzkému zadnímu náboji – zcela správně – také zúženo. Stupátko má „ložnou plochu“ dlouhou 420 mm, šířka je po celé délce 110 mm. Díky tomu a zejména díky úpravě navazující zadní vidlice již rám nemá tendenci k podélnému kroucení, jako tomu bývalo u starších Kostek.
Nášlap má navíc konečně „správnou“ světlost 50 mm, výška stupátka je cca o 30 mm větší. To při standardním osazení univerzálními plášti Schwalbe Marathon Racer.
Trubky spodní konstrukce jsou opatřeny speciálními návarky, které jednak chrání rám před nárazy na terénní nerovnosti (kdo neškrtá, není koloběžkář…), ale mají také zpevňovací funkci – a jak jsem již uvedl, zvýšená tuhost rámu je skutečně znát.
Komponenty
Netradičně začnu odspoda, protože jsou to kromě rámu hlavně kola, která této koloběžce propůjčují výborné jízdní vlastnosti. Jak už víte, červeně eloxované 65mm náboje jsou vpředu i vzadu, jde o produkci Remerxu s průmyslovými ložisky a vyšší rozetou. Nerezový výplet využívá čtyřiadvaceti drátů, dvoukomorové ráfky Scooter, opět z dílen Remerxu mají rozměr ETRTO 559 × 19. Ráfky mají soustruženou brzdnou plochu, která je navíc opatřena indikační drážkou proti probrzdění.
Jsme-li u brzd, pak standardně Kostku Tour 3 brzdí véčka Shimano Alivio (páčky jsou ze stejné řady), proti jejichž účinnosti nemohu namítnout ani slůvka – výkon brzd je naprosto perfektní i se standardními špalky sady Alivio. Zaznamenal jsem pár negativních hodnocení „zpětného“ vedení zadního bowdenu, které si vyžádal redesign zadní vidlice, já jsem s tím ale problém neměl ani v praxi ani „v hlavě“. Ostatně třeba K-biky to takto mají už celé věky a nikomu to nepřijde divné (vím, že u Tourky je ještě o něco delší bowden).
Ještě k plášťům Schwalbe Marathon Racer. Už jsem je na Přibližovadlech chválil mnohokrát a učiním to i teď. Jde o výbornou volbu obutí, se kterým se nemusíte stydět dupat ani na asfaltu, ani na lesní nebo polní cestě. Podrží vás v podzimních plískanicích (kdy budete mít větší problém spíš s odrážením), ale ani na hlaďoučkém asfaltu nebudou klást zbytečně velký valivý odpor. Pokud byste chtěli učinit tento stroj o něco sportovnějším a obuli jej na pláště Schwalbe Kojak, opět neuděláte chybu, protože i v tomto případě jde o osvědčené „držáky“. Vzhledem k absenci vzorku u Kožaků se však s nimi moc nehodí jezdit v blátíčku a jiné slotě, navíc je třeba počítat s tím, že stupátko klesne kvůli nižšímu profilu pláště ještě cca o 8 mm níž.
A můžeme jít nahoru – zde najdete běžné cyklokomponenty: 110mm noname představec s úhlem zdvihu 7˚ doplňují stejně neznačkové hliníkové oversize MTB vlaštovky o šířce 630 mm. Černobílé dvousměsové gumové gripy Velo mají fixační šroubky na obou stranách ručky. Takříkajíc standardní dobré řízení…
Výrobce nechává nahoře 4 cm vysoký „komín“ trubky vidlice, takže pokud preferujete nižší úchop nebo patříte mezi jezdce menších postav, je zde prostor ke snížení řízení.
Ještě pár slov ke komponentám nestandardním, kterou jsou blatníky, jež můžete vidět na fotografiích v této recenzi. Jde o plastové blatníky vyráběné pro Kostku německou firmou SKS. Sadu pořídíte za příplatek cca 720 Kč. Nevím jak vy, ale bez zadního blatníku bych dál než do krámu pro pivo na koloběžce nejel – voda, stříkající ze zadního kola rovnou do boty stojné nohy, dokáže člověka při nečekané letní bouřce docela rozhodit. Takže ten zadní blatník si pořiďte. Je spolehlivý, lehký, dobře vypadá a nově má i tzv. dvoubodové uchycení ve spodní přední části – viz foto.
S předním blatníkem jsem se ovšem tak dlouho trápil, až jsem jej demontoval. Při relativně velkém obvodu předního kola totiž ani dvojité drátové vzpěry nedrží konec blatníku pevně, ten má tendenci vibrovat, „štrejchat“ o plášť a nedejbože, když jím o cokoliv zavadíte… Uchycení je hned „rozštelované“, blatník drhne o kolo, zkrátka jen a jen problémy. Dopředu tedy raději doporučuji tzv. „lízátko“ (mudcatcher) na rám, který s jeho instalací počítá – jsou zde předchystané závity na šrouby mudcatcheru.
Jízdní vlastnosti
Počítejte se mnou: Optimální výška nášlapu a výborně navržená geometrie rámu + výborné náboje, zajišťující hladké otáčení kol + kvalitní ráfky obuté do univerzálních plášťů, které se nicméně dají nafoukat na velmi slušných 6 barů. Co to znamená? Obvodová hmotnost velkých kol není zanedbatelná, takže se Tourka pomaleji rozjíždí. Při rychlosti kolem 17–20 km/h se však začíná znatelně projevovat setrvačnost a pak už stačí jen „přidupávat“.
Naprosto vážně musím konstatovat, že mě tento „jízdní efekt“ velmi mile překvapil – a to navíc i při jízdě do kopce! Nevěřte ale tomu, že se tak chová každá velká koloběžka. V případě Kostky Tour 3 jde skutečně o kombinaci výše uvedených vlastností, které navíc tomuto stroji dodávají patřičnou jistotu v rychlých sjezdech, pouze obratnost je kvůli dlouhému rámu pochopitelně horší nežli například u malých koloběžek.
Velká kola vám pak umožní lepší průchodnost terénem, čímž myslím také například obrubníky chodníků. Jen pozor – koloběžka s dlouhým stupátkem a dlouhým rozvorem ráda drhne spodkem i tam, kde si malé stroje ani neškrtnou.
Celkové hodnocení
Je zřejmé, že letošní konstrukční úpravy koloběžek Kostka zasáhly pozitivně nejen Twenty, jak jsem musel konstatovat v minulé recenzi, ale také model Kostka Tour 3. Jde o výborný stroj pro pohodové koloběhání nejen po silnicích a cyklostezkách, ale klidně i v lehkém terénu. Věrna svému názvu, osvědčí se vám při „touristice“, vpředu by i přes úzkou vidlici neměl být problém namontovat bytelný nosič, o řídítkových brašnách ani nemluvě.
Jízda je pohodlná, ale zároveň svižná, koloběžka není těžká, při přepravě veřejnou hromadnou dopravou už ale musíte počítat s tím, že je to stroj rozměrů „normálního“ jízdního kola. Já jsem každopádně s Kostkou Tour 3 neměl jediný zásadní problém a mohu ji každému zájemci o velkou koloběžku doporučit.
Plusy a minusy
dobře navržená konstrukce a geometrie
kvalitní dílenské zpracování
pečlivě vybrané komponenty
výborné jízdní vlastnosti
…ale
kontroverzní použití úzkého předního náboje
Výrobce
KOSTKA – kolobka, s.r.o.
Potůčník 449
788 33 Hanušovice
tel.: +420 583 231 025
e-mail: dotazy@kolobka.cz
Cena
ke dni 21. července 2014
8 180 Kč
Konkurence
Kickbike Sport G4 | Cena 9 500 Kč | Mibo Geroy Top | Cena 8 990 Kč | |
![]() |
![]() |
Fotogalerie Kostka Tour 3
Koloběžka Kostka Tour 3 byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček
Komentáře
Přehled komentářů
Potřeboval bych koloběžku která jde lehce složit mám problém též s rukama, malé auto a sedátko kvůli stabilitě mám ZTP a pevné do150 kg.Kolo reha 3 se mi tam nevejde.
koloběžka pro postižené
(Klapetek, 4. 4. 2016 17:33)