Kostka Racer - test modelu pro rok 2013/14
Článek z http://priblizovadla.cz/
Kostka Racer Pro – test modelu pro rok 2013/14. Maratonci vědí, aneb závodníkům navzdory…
O „nejzávodnějším“ modelu Kostkovic koloběžkové stáje jsme na Přibližovadlech už pár článků měli. Je zde jak test první verze – tehdy ještě pod názvem Kostka 28″ Laser star Racer, psali jsme o tuningu, a to hned několikrát, já jsem ostatně tento stroj také vlastnil. Není tedy divu, že testování nejnovější verze jsem nemohl odolat.
Prolog
Testovaný stroj Kostka Racer Pro jste už na našem webu mohli vidět. Ano, je to přesně ta koloběžka, na které Václav Jun s Milošem Škorpilem přejeli Českou republiku z Hodonína do Aše (třetí jezdec Petr Fišer měl o rok starší model Racera). Pánové se tedy se zajížděním nových Racerů moc nepárali – za 46,5 hodiny ujeli jen tak aby se neřeklo 509,5 kilometru. S jednou hodinou spánku, podotýkám.
Nevím, jak Miloš Škorpil, ale Vašek Racera prohání vesele dál. Například minulý víkend na Rollo lize na Šumavě skončil v dlouhém závodu na dvanáctém, v nedělní časovce na desátém místě. Být závody tak desetkrát delší, jistě by stál na bedně. To jsou ti maratonci…
Kostka Racer Pro stručně
Racer je i bez „Pro“ ta nejzávodnější koloběžka od Kostky – to jasně říká kombinace kol 28 + 20 palců, obutých do úzkých silničních slicků. Silniční jsou ostatně i brzdy, ale to už je jen detail. Verze Pro pak vyniká osazením nadstandardními komponenty, které se kromě funkčnosti také starají o snížení hmotnosti, což je faktor u sportovního stroje velmi důležitý.
Nový Racer, který u Kostky (jako všechny ostatní nové modely) označují na můj vkus poněkud předčasně jako model 2014, má – i když to na první pohled není vidět – velmi výrazně přepracovanou geometrii rámu, což z něj činí přímou a dle mého soudu docela ostrou konkurenci vůči například Kickbiku Race Max 20, zhusta oblíbenému u závodních jezdců.
Konstrukce
Pokud byste na Racer Pro mrkli jen tak z rychlíku, řeknete si jistě „typická Kostka“. Prohnutý krk z profilu kapkovitého průřezu, na něj navazující široký a dlouhý nášlap, jehož boční trubky plynule přechází v zadní vidlici. Typická Kostkovic konstruce, která v sobě skloubí účelnost s optimalizovaným využitím výrobních technologií. Ale… Nejnovější Racer má, jak jsem již avizoval – výrazně přepracovanou geometrii rámu.

Jen poznámka k barvě tohoto stroje: Reflexní oranžová není ve standardní nabídce pro koncového zákazníka. Je to barva pro půjčovny a jiné speciální příležitosti
Když se na tuto koloběžku podíváte pozorněji, zjistíte, že krk ztratil ono spodní negativní prohnutí ve směru jízdy a nyní se na stupátko napojuje de facto kolmo. Kromě toho, že to vypadá mnohem lépe z pohledu designu, můžete začít počítat první body ke zvýšení pevnosti rámu – čím otevřenější úhel mezi krkem a nášlapem, tím lépe.
Zvýšení tuhosti přispívá také postavení vidlice do řekněme „normálního“ hlavového úhlu. Původní Racer ji měl – v dobré víře zvýšení stability ve vysokých rychlostech – výrazně položenější. Stroj kvůli tomu skoro nechtěl zatáčet (trochu přeháním) a kromě toho byl „rozkročenější“ – což byl další z důvodů celkové měkkosti rámu. Dnes je tedy vše jinak a je to dobře. Tím však nekončíme.
Mrkněte na míru rozvoru: 1 150 mm! To je oproti prvnímu Raceru o 80 mm více. Nevím, jestli loňský model nebyl delší než ten původní, nic to ale nemění na tom, že Racer 2014 je nyní v rozvoru už jen o jeden jediný centimetr kratší než Kickbike Race Max 20 (nebo třeba Sport G4). Co to znamená? Že Kostka Racer má teď dostatek „prostoru pro jezdce“, a to i pro závodníky vyšších postav, delších nohou nebo majitele obojího zároveň.
K rozměrové fotografii ještě dovolte jednu poznámku: Deklarovaná nosnost 150 kg představuje dovolené zatížení rámu, snesou jej i pláště, nicméně když se podíváte do katalogu Remerxe, zjistíte, že použitá kola Alcyon mají doporučené maximum 85 kg. Více v další kapitole Komponenty, nyní se ještě chvíli budeme věnovat rámu koloběžky Kostka Racer Pro. Jen abyste věděli, onen rám je shodný s rámem modelu bez „Pro“ – ten se pak liší použitými komponentami (mj. i zmíněnými koly). Takže máte-li napjatější rozpočet, týká se kapitola Konstrukce i vás.
Stupátko má na závodní stroj až zbytečně luxusní rozměry – délku 400 mm a šířku vzadu 130 mm, vpředu pak 115 mm. Ale budiž, když tam ten prostor je… Nicméně to se týká hlavně délky, šířku já bych osobně zmenšil – už jsem o tom psal – nemůžu se zbavit pocitu, že pokud jezdec nestojí uprostřed stupátka (v podélném směru), rám má tendenci se kroutit. Užší nášlap by to vyřešil, muselo by se ale vzadu použít kolo s užším nábojem, to ale Kostka umí také – viz Rebel.
Jinak je stupátko samozřejmě pohodlné, nerezová loga a malé nýty zabraňují klouzání podrážek dostatečně. Na fotografii si ještě všimněte několika detailů: Jednak zaslepeného otvoru v zadním chrániči paty, který slouží pro montáž blatníku. Já vím, na „závodničku“ se blatník nehodí, ale na tréningu jej určitě snesete, zvláště když díky němu budete mít sucho v botách. Vpředu pak najdete přípravu pro Kostkovic stojánek – ano, ten se na sporťák fakt nehodí. Nevadí, zůstaňme ještě vpředu: Co ty návarky kousek od sváru krku s nášlapem? Pak je čas koloběžku otočit hlavou dolů.
Jak vidíte, návarků je zde mnohem více. Mají dvě funkce – předně zpevnit spojení krk-stupátko z pohledu tuhosti, druhak také zvýšit odolnost rámu vůči nárazům, které obvykle schytá právě přední část stupátka. Ostatně na odřeninách laku je to pěkně vidět.
Abychom ale byli přesní, „housenka“ je navařená po celé délce spodní „hrany“ (já vím, že trubka nemá hranu…) nášlapu. Vzadu je pak návarek zdvojený přes ohyb zadní vidlice. Mimochodem, až přijde řeč na tuhost rámu, pak už budete vědět, že přesně toto místo je jeho nejslabším článkem – ale nepředbíhejme.
Komponenty
Právě jsme se dostali ke specifiku verze Pro – ke komponentám. Tuto kapitolu je třeba uvést důležitou poznámkou: Racer Pro nemá definitivně stanovené osazení. Budete-li si přát tuto koloběžku s časovkářskými řídítky místo rovných, která má Václav Jun, je to vaše volba – stačí ji jen upřesnit v objednávce. Stejně tak variabilní může být třeba délka představce a další komponenty.
Teď ale konkrétněji: Již byla zmínka o kolech, pojďme informace doplnit. Předně je třeba uvést, že kola Remerx Alcyon jsou luxusní! Jsou lehoučká a otáčejí se skoro bez odporu – co víc od kol potřebujete? Aerodynamický odpor? Nevím, v tom si nejsem jistý. Ale myslím si, že při průměrných rychlostech maximálně kolem 30 km/h nebude hrát zase tak důležitou roli.
Každopádně přední kolo – obuté do běžného pláště Schwalbe Durano (duši jsem neidentifikoval, nechtělo se mi to sundávat) – váží přesně 1 000 g, zadní pak 780 gramů. To je krása, níž s hmotností se už u hliníku dostanete těžko. Ostatně kromě nábojů a ráfků jsou hliníkové i ploché dráty, a právě dvakrát dvacet kusů těchto „špic“ představuje onen váhový limit 85 kg. „Jedna pani povidala“, že pokud se limit překročí, dráty se časem natáhnou a kola pak už nejdou vycentrovat. Co je na tom pravdy, to nevím, nicméně bezdůvodně asi výrobce horní hranici zatížení neudává.
Pojďme k dalším komponentám. Kostka často využívá součástky od BBB, nejinak je tomu zde – hlavové složení, oversize představec i řídítka jsou právě od této značky. Dvě posledně jmenované komponenty jsou „karbon-hliníkové“. Ano, základ je hliníkový, vnější vrstva karbonová. Nejde však o nějaké klamání spotřebitele – ostatně výrobce se k tomu jasně přiznává a na obou komponentách je to zřetelně natištěno. Spojení hliníku s karbonem má zajistit kombinaci pružnosti a lehkosti karbonu s pevností hliníku – to vše při menší cenové náročnosti oproti „čistému“ karbonu.
Použité gelové ergonomické gripy BBB jsou super, „parohy“ stejné značky pak z mého pohledu hrozné, ale zde vysloveně záleží na tom, co komu vyhovuje. Výrobci bych však vytknul použití brzdových páček Shimano Deore, ovládajících silniční brzdy – zde Ultegry. Příště bych doporučil vzít páčky Shimano XT, které mají možnost přepákování ve dvou polohách a umožňují tak lepší dávkování brzdného účinku silničních čelistí.
Abych nezapomněl, karbonová, přesněji karbonová s hliníkovým krkem, je také přední silniční vidlice.
Jízdní vlastnosti
Koloběžka Kostka Racer Pro 2014 je jednak velmi stabilní stroj, který perfektně drží stopu i ve vysokých rychlostech – z prvního většího kopce jsem se položil na řídítka, a když jsem dole viděl na tachometru maximálku 72 km/h, byl jsem překvapen – při jízdě bych to tipoval tak na padesátku. Díky úpravě hlavového úhlu je ale Racer zároveň poměrně obratný, tedy samozřejmě v rámci svojí délky.
Stupátko bych snesl ještě klidně o centimetr níž – ostatně na skoro netknutém spodku Vaškovy koloběžky bylo znát, že s ní moc zem „nelízal“ – prostor by zde tedy byl a pořád by světlost byla oproti Kickbikům luxusní. U stroje s plášti ze silničních kol moc možností ke snížení pomocí obutí nemáte (na rozdíl od koloběžek na „balónech“), takže tohle musí udělat výrobce.
Co více? Málem bych zapomněl – oblíbené téma: pružnost rámu. Jak jsem již uvedl, rám pruží v ohybu před zadní vidlicí. Jak moc ale pruží? Málo! Pokud bych jej měl srovnat s prvním modelem, pak je tuhost dvoj- až trojnásobně zvýšená – a to je znát. Kvalitativní posun je skutečně obrovský a spolu s vylepšenou geometrií je to dá se říci nový stroj s vynikajícími jízdními vlastnostmi. Chcete-li ale slyšet porovnání tuhosti s Kickbikem, pak je třeba otevřeně říci, že ten je stále ještě tužší. Náskok už má ale jen malý…
Celkové hodnocení
Abych tak nějak navázal na předchozí část, pak si prosím dále v textu všimněte, že „komfortně tuhý“ rám dávám na hodnotících vážkách do plusů. Jednak je pozitivní, že se tuhost zlepšila, druhak mírné pružení dělá jízdu pohodlnější. Není-li Racer závodní speciál – jak tvrdí o něco dál Petr Pešta – může si dovolit i malou míru komfortu. Uff, to jsem ale alibista… Tak ještě jednou: I malé pružení je samozřejmě pro krátké závody nebo časovky či sprinty nežádoucí. Na druhou stranu bych to přirovnal k laborování s obutím jezdce – viz náš článek – kdo z běžných závodníků pozná rozdíl?
Mám-li ale shrnout celkové hodnocení spolu s jízdními vlastnostmi dohromady, pak mi nezbývá než jen zopakovat, že jde o „sportovně-závodní“ koloběžku s výbornými jízdními vlastnostmi, krásnou hmotností (na tu bych byl málem zapomněl), nádhernými komponentami a „komfortně pružicím“ rámem. Ještě se divíte, proč tolik vyhovuje ultramaratoncům typu Václava Juna?
Jediným problémem tak zůstává cena. Ať se na mě u Kostků nezlobí, ale čtyřiadvacet tisíc, to je hodně silná káva. Je mi fuk, jestli to odpovídá ceně komponent nebo ne (jako že neodpovídá) – spíš jde o to, kdo bude ochoten takovouto „pecku“ zaplatit? Konkurence je vždy levnější a znáte to: Cena je až na prvním místě…
Plusy a minusy
výborná geometrie
„komfortně tuhý“ rám
možnost volby komponent
…ale
nosnost pouze do 85 kg (s koly Remerx Alcyon)
vysoká cena
Zapůjčil
KOLOBĚHsport Plzeň
Skvrňanská 54
301 00 Plzeň
tel.: +420 603 218 471
e-mail: kolobehsport@centrum.cz
Výrobce
KOSTKA – kolobka, s.r.o.
Potůčník 449
788 33 Hanušovice
tel.: +420 583 231 025
e-mail: dotazy@kolobka.cz